Ik heb geen Nederlandse bankrekening, kan ik mijn pensioen dan toch ontvangen?

Ja, u kunt het geld op uw eigen buitenlandse bankrekening ontvangen. Er gaat soms wat extra tijd over heen en door uw eigen bank worden kosten doorberekend. U kunt desgewenst aangeven dat u eenmaal per kwartaal het bedrag ontvangt, dat scheelt in de kosten voor het overboeken.

 

 

Ik heb geen BSN. Is dat een probleem?

Ja, de meeste pensioenfondsen vragen naar uw Burgerservicenummer (BSN voorheen Sofinummer). Voor de AOW is het ook vereist. Als niet-ingezetene kunt u een Burgerservicenummer aanvragen. U kunt verder via deze link BSN aanvraag

U hoeft hiervoor niet naar Nederland te komen. Of kijk hier: BSN Rijksoverheid    voor meer informatie.

 

Als u vóór 1 oktober 1994 naar het buitenland bent vertrokken heeft u waarschijnlijk geen BSN. Stond u na 1 oktober 1994 ingeschreven in een gemeente in Nederland dan heeft u waarschijnlijk wel een BSN. Mocht u een DIGID aanvragen (zie volgende vraag) dan kan de gemeente waar u het laatst gewoond heeft, uw BSN opzoeken.

 

Wat is een DIGID?

DIGID is uw Digitale Identiteit. Met een DIGID logt u in op belangrijke websites van de overheid, dus ook op mijnpensioenoverzicht. Het bestaat uit een gebruikers-naam en een wachtwoord dat u zelf kiest. DIGID kunt u vanuit het buitenland aanvragen. Voor identificatie dient u zich te melden bij de Nederlandse vertegenwoordiging. De vereisten voor aanvraag van een DIGID zijn:

 

·       Nederlands nationaliteit en geldig identiteitsbewijs (niet: rijbewijs)

·       Burgerservicenummer (zie de vorige vraag)

·       Een inschrijving als niet-ingezetene

·       Een e-mail adres en mobiele telefoon

 

Zie voor een video uitleg van DIGID: zo werkt DIGID

 

Kan ik ook zonder DIGID inloggen op mijnpensioenoverzicht.nl?

Nee, zonder DIGID kunt u niet inloggen op mijnpensioenoverzicht. Via uw pensioenfonds kunt u nadere informatie krijgen.